بن سلمان که همواره در پی بزرگ نمایی اقداماتش می باشد با همین هدف ، برای  سفر رئیس جمهور چین به عربستان  اعلام کرد که سه نشست برای شی در نظر گرفته است. نشست آغازین ، نشستی دو جانبه میان سران سعودی و چین  و نشست پایانی که علاوه بر چین و سعودی برخی کشورهای عربی هم مانند عراق، بحرین و امارات هم حضور داشتند. در حالی که انتظار می رفت  محمد بن زاید شخصاً درآن شرکت کند، اما حاکم الفجیره  را که کوچکترین امیر نشین است برای شرکت  در این نشست روانه کرد . انتخاب وی به معنای بی اهمیت کردن  این نشست و بازتاب  اختلافات عمیق بین بن سلمان و محمد بن زاید می باشد.

اختلافات پیدا و پنهان عربستان و امارات

         بن سلمان که همواره در پی بزرگ نمایی اقداماتش می باشد با همین هدف ، برای  سفر رئیس جمهور چین به عربستان  اعلام کرد که سه نشست برای شی در نظر گرفته است. نشست آغازین ، نشستی دو جانبه میان سران سعودی و چین  و نشست پایانی که علاوه بر چین و سعودی برخی کشورهای عربی هم مانند عراق، بحرین و امارات هم حضور داشتند.

در حالی که انتظار می رفت  محمد بن زاید شخصاً درآن شرکت کند، اما حاکم الفجیره  را که کوچکترین امیر نشین است برای شرکت  در این نشست روانه کرد . انتخاب وی به معنای بی اهمیت کردن  این نشست و بازتاب  اختلافات عمیق بین بن سلمان و محمد بن زاید می باشد.

 پس از این نشست و حضور حاکم الفجیره ، کاربران سعودی از رفتار امارات در اعزام یک هیأت سطح پایین  انتقادات شدیدی کردند. ضاحی خلفان نیز در توئیتی نوشت : اگر الاغی به توستم کرد بر رفتار او صبر کن و با او مقابله نکن این توئیت هم مجددا موجب انتقادات برخی از کابران فضای مجازی شد و آن را توهینی دیگر خواندند و خواستار برخورد با این اهانت شدند.

       اختلافات بن زاید و بن سلمان ریشه در طرح کودتا از سوی  محمد بن زاید علیه خاندان سعودی و برای  به قدرت رسیدن بن سلمان در عربستان  دارد . محمد بن زاید با هدف کاهش  قدرت سعودی در منطقه و در سطح بین الملل و همچنین با هدف افزایش قدرت امارات ، با  ایجاد  رقابت ، حسادت و دشمنی و دو دستگی در خاندان حاکم سعودی تلاش کرد تا بن سلمان در حکومت عربستان صاحب قدرت شود و فکر نمی کرد که بن سلمان تا این حد بتواند به سطوح قدرت دست یابد و با حمایت ترامپ و لابی های صهیونیستی فراتر از آنچه که بن زاید تصور می کرد زمام امور را در اختیار گیردو با کسب قدرت ، خود را از زیر نفوذ بن زاید برهاند .

       اکنون هم بن سلمان هرروز مدعی  اجرای طرحهای اقتصادی وگردشگری  رنگارنگی است که در صورت موفقیت تهدیدی جدی برای امارات خواهد بود ومی تواند اقتصاد امارات را به صورت جدی به چالش بکشد .

بن سلمان طی سالهای اخیر تلاش کرد برخی از  شرکتهای بزرگ خارجی و چند ملیتی ، شعباتشان را در عربشتان افتتاح نمایند و انحصار شعبات و نمایندگیهای آنها در منطقه را از دست امارات بویژه دبی ، خارج کرد.

کد خبر 14055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =